18 recessietips

Bruikbare tips om de gevolgen van de recessie te verzachten

 

Veel zelfstandigen worden stevig geraakt door de crisis. Het is voor een opdrachtgever nu eenmaal goedkoper afscheid te nemen van een zzp’er dan een personeelslid te ontslaan. Welke strategieën kan de zzp’er toepassen om goed door de crisis te komen? Hieronder volgen 18 bruikbare tips om de gevolgen van de recessie te verzachten.

1 Breid uw netwerk uit

De meeste zelfstandigen halen hun opdrachten uit hun netwerk van goede relaties en voormalige opdrachtgevers. Door uw netwerk snel en op de juiste plaatsen te vergroten, kunt u het aantal potentiële opdrachtgevers uitbreiden.

2 Werk aan uw acquisitie

Acquireren zit niet iedere ondernemer in het bloed, maar is juist nu extra noodzakelijk. Opdrachtgevers nemen nu meer tijd om na te denken over de opdrachtverlening. Houd daar rekening mee in uw planning en besteed voldoende tijd aan de acquisitie.

3 Wees onderscheidend

Onderscheid u van de rest in aanpak, kwaliteit en service. En laat ook concreet zien welk resultaat dat kan opleveren voor uw potentiële opdrachtgevers.

4 Onderhandel met zelfvertrouwen

Straal vertrouwen uit en lever niet te snel in op prijs en tarief. Gevoelsmatig krijgen degene die laten merken dat ze het geld hard nodig hebben ook minder snel de opdracht, van nature kiezen we toch de “winners” namelijk.

5 Neem annuleringsvoorwaarden op in uw overeenkomsten

Door annuleringsvoorwaarden in uw contracten op te nemen, kan de opdrachtgever u niet al te gemakkelijk aan de kant te schuiven. Zo krijgt u meer zekerheid.

6 Werk samen met andere zzp’ers

Andere zzp’ers kunt u zien als concurrenten, maar ook als collega’s. Door samen te werken met andere zzp’ers kunt u gezamenlijk grotere opdrachten werven en gebruik maken van elkaars netwerken.

7 Maak een analyse van uw markt

In welke mate loopt u het risico minder opdrachten te krijgen uit uw markt? Maak er een analyse van zodat u weet wat u kunt verwachten.

8 Overweeg diversificatie

Kunt u uw productenaanbod verbreden en/of andere markten aanboren? Zijn er lucratieve markten waarop u zich kunt begeven?

9 Regel een goede incasso

Stuur de factuur sneller en maan ook sneller aan. Zorg voor een goed management van facturen die desondanks open blijven staan. Maar behoud wel altijd de klant.

10 Kies betrouwbare leveranciers en klanten

Heeft u relaties die in de problemen zijn of kunnen komen en kan dat nadelige gevolgen hebben voor uw bedrijf? Als dat te voorzien valt, vervang de problematische relaties door betrouwbare. Bronnen als die van de Kamers van Koophandel kunnen veel relevante kredietinformatie opleveren.

11 Voer scherpe onderhandelingen bij inkopen

Onderhandel scherp over inkoopprijzen om onnodige kosten te besparen. Vraag eens om korting bij leveranciers waar u dat nog niet eerder deed; er is vaak meer korting te verkrijgen dan u denkt.

12 Bespaar op onnodige uitgaven

Loop al uw uitgaven langs en verdeel ze in noodzakelijke en niet-noodzakelijke uitgaven. Bekijk welke van de niet noodzakelijke uitgaven u kunt schrappen.

13 Investeer in het ontwikkelen van uw kennis en kunde

Uw kennis en kunde bepaalt mede uw marktwaarde. Zeker als u het nu rustiger heeft, is dat een mooie gelegenheid om uw vakkennis bij te spijkeren. Hoe meer gecertificeerde vakkennis op uw cv hoe beter. Opdrachtgevers willen uw kennis namelijk zo veel mogelijk vooraf al kunnen toetsen aan bekende normen.

14 Breng uw administratie en belastingen op orde

Veel tijd gaat in uw administratie zitten. Regel het daarom 1 keer goed, eventueel samen met een boekhouder, zodat u alle resterende tijd rendabel kunt besteden.

15 Investeer in de juiste verzekeringen

Juist de zzp’er moet zijn eigen risico’s afdekken. Belangrijke voorbeelden hiervan zijn arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en pensioen. Vooral arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid verdienen de aanbeveling om goed te verzekeren. Het voorkomt namelijk bij ziekte of ongevallen dat u bij het wegvallen van een eenmansinkomen uw kosten niet meer kan betalen. En in geval van (on-) terechte aansprakelijkheid kunt u altijd te financiële gevolgen hiervan afdekken.

16 Wees bereikbaar!

Het voordeel van zelfstandig zijn is de vrijheid, een nadeel is dat u niet overal tegelijk kan zijn. Zorg eventueel voor een receptiedienst, zodat de telefoon altijd professioneel wordt opgenomen. U mist dan bovendien geen eventuele prospects die u proberen te bellen!

17 Zorg voor goed advies

U zou het wel willen, maar niemand heeft alle wijsheid in pacht. Ondernemers komen veel situaties tegen waarbij ze vooral juridisch of fiscaal advies nodig hebben. Al zou het alleen dienen als klankboord, het voorkomt dat u de verkeerde beslissingen neemt. Bovendien heeft uw opdrachtgever baat bij een adviseur die goed beslagen ten ijs komt.

18 Heb uw informatievoorziening altijd op orde

Uw prospects willen laagdrempelig over de juiste informatie kunnen beschikken om een indruk van uw diensten te kunnen krijgen. Het ideale middel hiervoor is natuurlijk internet. Noodzakelijke informatie op uw website of ander communicatiemateriaal is ondermeer:

  • Bedrijfsprofiel, missie
  • Onderscheidend vermogen
  • Specialiteiten
  • Behaalde resultaten, liefst in concrete getallen
  • Eventuele relevante certificaten en branche-erkenningen
  • Voorbeeldcases en referenties
  • Historie en persoonlijk cv
  • Contactgegevens

 

Direct een vraag?

 

Mocht u naar aanleiding van bovenstaande informatie direct een vraag hebben, een offerte aan willen vragen of een afspraak willen maken, neemt u dan gerust contact met ons op via nevenstaand formulier.

Heeft u een dringende vraag?

Dan mag u ons altijd direct bellen op 077 – 3545556. Wij zijn overdag, ‘s avonds en in het weekend bereikbaar!